Tuesday 5 January 2016

PENULISANKU

Dalam menulis atau membuat sesuatu
sebetulnya kata kata atau perbuatan
akan berlainan maksud,  tujuan
walau ponm penulisnye sama..
tetapi yang menukis atau melakukan tidak sama

kenapa boleh macam tue..
karna dalam diri kita itu berlainan
walauponm satu badan sama..
tetapi lain....

dipecahkan adalah badan , diri, aku, hamba..
atau boleh dikatakan ..zat, sipat, asma , affaal..
atau boleh sariat , tarikat , hakikat , makrifat
semu berlainan padahal satu..

semakin kita memahami / mengenali diri kita
kita akan semakin paham dan mengerti..
siapa yang berbuat saat itu
apakah badan, diri, aku, atau hamba
yang melakukan atau berbuat..

aku mengkajinya dengan membaca
semu posting posting aku yang lalu..
siapa saat itu yang menulis atau melakukan
karna ayat kata, maksud, tujuan, dan penulisan
sangat lain...dan berlainan..

aku memahami dan mengkaji diriku sendiri..
dengn keadaan keadaan itu..
keadaan itulah ilmu sebenar...
atau dalam kitap syeh abdul kadir jailani
dikatakan zikir naff atau afaal kaffi..

karna aku menjumpai
suatu hadis..yg sangat susah untuk
diuraikan..dalam masa dulu
tetapi aku memahaminya saat ini..

hadis qudsi

TIADA ILMU YANG BOLEH SAMPAI
PADA ALLAH

SALAM
PUSAT RAWATAN SYAHADAH

No comments:

Post a Comment