KONSEP SAKA
Istilah saka mengundang pelbagai persepsi dalam kalangan masyarakat.
Ada yang melenting bila dikatakan mewarisi saka, dan ada yang menerimanya dengan hati terbuka. Ramai yang tertanya-tanya benarkah ianya wujud dan tidak kurang juga yang tersalah faham tentang istilah ini.
Kamus Dewan mentakrifkan saka sebagai leluhur (keturunan) daripada sebelah emak; manakala saka baka pula ialah leluhur daripada kedua-dua belah pihak iaitu ibu dan bapa. Dalam kalangan pengamal perubatan tradisional dan komplementari, saka merupakan istilah yang digunakan untuk makhluk halus (jin dan syaitan) yang diwarisi dari keturunan.
Konsep saka ini bukan hanya terdapat dalam kalangan masyarakat Melayu sahaja, tetapi juga dikesan dalam beberapa bangsa lain dengan istilah yang berbeza. Sebagai contoh di Sudan, ia dikenali sebagai mangu, iaitu semangat atau roh yang diwarisi dari ibu dan bapa. Di Sri Lanka, ia dikenali sebagai mala yakā (the inferior spirit of a dead ancestor). Dalam masyarakat Cina, India dan masyarakat Orang Asli pula, mereka percaya bahawa roh nenek moyang yang tidak disemadikan dengan sempurna akan kembali mengganggu anak cucu.
Dalam Al-Quran, memang tiada istilah saka digunakan, tetapi perbuatan meminta perlindungan dari jin dan syaitan, atau menjadikannya sahabat, khadam, pendamping ada dinyatakan dalam surah Al-Jinn ayat 6: ”Dan bahawa sesungguhnya adalah beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat.”
Apabila manusia memohon perlindungan dari jin atau syaitan, maka mereka akan segera datang untuk memenuhi Sasaran Kerja Tahunan (SKT) mereka iaitu menyesatkan anak Adam. Ada yang datang dan memasuki hati manusia lalu menimbulkan perasaan was-was, benci, dendam dan permusuhan antara manusia.
Kebiasaannya, jenis sebegini datang silih berganti dan keluar dari tubuh manusia. Namun, di sana, terdapat jenis jin dan syaitan yang akan tinggal berdampingan dengan manusia, menjadi qarin dan sahabat manusia, tinggal dalam tubuh manusia, makan, minum dan kencing dalam tubuh dan kediaman manusia.
Jenis ini bukan sahaja menimbulkan penyakit pada hati dan rohani, malah akan turut menyakiti tubuh jasmani manusia. Ia juga akan turut mengganggu anak cucu dan pasangan seseorang setelah kematian orang itu. Makhluk ini bukanlah diwarisi secara sukarela, tetapi mereka berpindah kepada keturunan berikutan dendam kesumat mereka kepada anak Adam. Inilah makhluk halus yang dipanggil saka dalam kalangan masyarakat Melayu.
BAGAIMANA SAKA DIWARISI
Makhluk jin dan syaitan ini datang mendampingi manusia melalui beberapa cara. Ada sesetengahnya berlaku dengan disengajakan dan ada yang berlaku tanpa disedari dan tanpa kerelaan kita.
Pewarisan saka secara sedar biasanya dilakukan melalui upacara tertentu seperti akad atau melalui pewarisan sesuatu barang yang menjadi simbol perjanjian antara mereka seperti keris, barangan kemas, barang hiasan tembaga dan atau apa sahaja yang menjadi milikan tuannya. Sekiranya seseorang waris menolak pewarisan khadam ini, maka makhluk ini akan menimbulkan gangguan kepada waris tersebut berupa penyakit-penyakit misteri.
Gangguan juga boleh berlaku sekiranya tuan punya khadam atau warisnya melanggar pantang larang perjanjian seperti tidak menyediakan jamuan (ancak) atau tidak mengasapkan senjata dengan kemenyan pada waktu tertentu dan sebagainya.
Ada ketikanya gangguan saka ini berlaku tanpa disedari. Ini berlaku kerana keghairahan kita mengejar kehebatan dan ganjaran dunia tanpa memikirkan risiko yang bakal dihadapi. Antaranya ialah melalui:
1. Ilmu dan amalan kebatinan yang menyeleweng.
Seseorang yang menuntut ilmu kebatinan seperti ilmu kebal, ilmu ghaib, ilmu seri muka dan seumpamanya akan mempunyai risiko diganggu makhluk halus. Makhluk halus ini datang kerana upacara yang dilakukan oleh pengamal tersebut melalui pelbagai amalan tertentu seperti bertapa, bacaan mantera atau ayat-ayat tertentu dalam waktu tertentu, amalan pati geni dan sebagainya.
Mungkin semasa hayatnya, tiada apa-apa berlaku. Tetapi, menjelang akhir hayatnya, terutama ketika sakaratul maut, makhluk halus ini akan menagih balasannya. Selepas meninggal, saka ini akan mencari keturunannya pula.
2.Khidmat rawatan menggunakan makhluk halus.
Seseorang yang mendapatkan rawatan dari perawat yang menggunakan makhluk halus sebenarnya telah membuka ruang kepada khadam perawat tersebut untuk memasuki dan menyerap dalam tubuhnya. Rawatan ini biasanya melibatkan upacara yang aneh dan pelik seperti menurun, main puteri, tok bageh, bedah batin, ulek mayang, alin telur dan yang seumpamanya.
Begitu juga perbuatan menggantung atau menyimpan sebarang tangkal, azimat, wafaq atau barang berpuja yang dibekalkan oleh perawat tersebut boleh mengundang gangguan kepada diri dan kediaman mangsa.
3.Memagar atau mendinding rumah dengan cara yang berlawanan syariat.
’Harapkan pagar, pagar makan padi’. Begitulah perbuatan memagar kediaman dengan cara yang salah. Ia sebenarnya menjerumuskan penghuni kediaman kepada gangguan makhluk halus.
Ini kerana yang ditugaskan untuk menjaga rumah bukanlah malaikat tetapi makhluk-makhluk halus yang lambat laun akan menjahanamkan keharmonian rumahtangga. Apabila tuan rumah meninggal dunia, makhluk yang menjaga rumah tersebut tetap mendiami rumah tersebut dan menimbulkan gangguan kepada penghuni dan keturunannya.
4.Menyimpan barang-barang berunsur khurafat.
Seseorang yang menyimpan barangan yang pernah menjalani suatu upacara khusus seperti keris yang dipuja, tombak yang dimandikan darah; atau batu permata yang dikatakan diambil dari alam ghaib; atau barang perhiasan seperti tepak sirih yang diwarisi dari pengamal ilmu-ilmu khurafat; atau barang kemas yang diwarisi secara turun temurun dengan syarat-syarat tertentu, maka besar kemungkinan ianya boleh menimbulkan gangguan misteri. Melalui pengalaman penulis, barangan tersebut biasanya dihuni dan dijaga oleh makhluk halus ini.
TANDA2 GANGGUAN SAKA
Tanda2 ini hanya terdapat pada gangguan SAKA sahaja.
Ketika Tidur.
Bermimpi menyusukan bayi.
Bermimpi dikelilingi kanak2.
Bermimpi ahli keluarga yang telah meninggal dunia.
Bermimpi rumah lama / rumah pusaka atau kampung halaman.
Bermimpi jatuh dari tempat tinggi dan terkejut.
Bermimpi berada di tempat kotor atau kawasan perkuburan.
Bermimpi berada ditempat sunyi dan menyeramkan.
Bermimpi melakukan hubungan kelamin dengan orang tidak dikenali.
Bermimpi ada seseorang ingin atau memberi sesuatu didalam mimpi.
Bermimpi berjumpa seorang lelaki tua, berjanggut, berjubah dan menyatakan siapa dirinya.
Bermimpi berjumpa seorang puteri yang cantik dan menyatakan siapa dirinya.
Bermimpi di bawa kealam jin.
Bermimpi dibawa berjumpa nenek / moyang .( nenek / moyang yang di ketahui ghaib semasa hidupnya)
Bermimpi orang meminta di adakan jamuan atau makanan khusus.
Bermimpi belajar mengubat.
Bermimpi belajar mengurut.
Bermimpi belajar bersilat.
Bermimpi melihat makhluk halus.
Bermimpi buruk, seram dan menakutkan.
Bermimpi melihat atau bertemu seseorang di mesjid, kuil atau gereja.
Bermimpi ditindih sesuatu dan meminta pertolongan tetapi tidak berdaya.
Bermimpi terlibat dengan kemalangan yang membawa kepada kematian.
Bermimpi jatuh dari tempat tinggi yang membawa kepada kematian.
Bermimpi menyusui budak kecil dan terlalu sayang padanya.(pada wanita)
Bermimpi di beri sesuatu dalam mimpi apabila terjaga barang itu nyata betul ada.
Bermimpi bersalin setelah jaga, anak dalam kandungan telah hilang.(pada perempuan yang sedang mengandung )
Ketika tidur Mengunyah gigi. (bunyi gigi berlaga)
Ketika tidur Duduk, berdiri atau berjalan.
Ketika tidur Makan atau minum.
Ketka tidur Ketawa, menangis dan menjerit.
Ketika Jaga
Sering lalai daripada mengingati Allah s.w.t.
Sering terjaga pada waktu malam dalam keadaan takut dan cemas.
Sering melatah.
Sering panik bila berdepan dengan masalah.
Solat hanya empat waktu gagal memenuhi lima waktu.
Takut untuk bersolat di mesjid tanpa sebab.
Perasaan takut untuk melihat pengembumian seolah-olah dia yang meninggal.
Perasaan dan semangat seperti di kawal / pegang sesuatu.
Berlaku penceraian dikalangan saudara sebelah suami atau isteri dan sering bertukar suami atau isteri.
Suka berada didalam tandas pada waktu yang lama.
Sukar untuk mengekalkan persahabatan atau perkerjaan.
Sukar untuk tidur malam .
Sukar untuk berkata2, lidah kelu atau gagap.
Suka tidur pada waktu sianghari.
Sentiasa mengelak dari bertentangan mata.
Sentiasa mengantuk terutama dalam majlis ilmu.
Mata sentiasa merah walaupun cukup tidur.
Muka sentiasa bengis atau gerun.
Terlalu Emosional dan sensitif.
Cemburu / iri hati /buruk sangka.
Boleh menilik sifat / peribadi atau sejarah seseorang.
Boleh melihat jin / makhluk halus secara terus.
Suka melakukan tabiat buruk seperti malas dan degil.
Suka berangan2 dan berkhayal.
Suka bertindak agresif dan liar.
Terasa rendah diri dan tidak berkeyakinan.
Tidak suka bergaul dan kurang suka hidup bermasyarakat.
Halangan dan pembatasan dalam pekerjaan.
Lemah tenaga batin atau nafsu selalu terangsang melampau.
Duit selalu hilang dirumah tanpa sebab macam ada yang mencurinya.
Duit syiling dalam tabung atau beg duit senantiasa bertambah.
Apabila mengasah seperti pisau, parang sukar untuk tajam. ( selalu atau cepat tumpul )
Alat2 atau barang2 dalam rumah selalu di sembunyikan.
Banyak penyakit ketumbuhan ganjil pada badan.
Anak yang lahir mempunyai kecacatan seperti sumbing bibir,bonggol di belakang badan atau cacat kaki dan tangan.
Sukar untuk di bawa berubat / di rawat dan sentiasa bersangka buruk yang suami atau isteri hendak membomohkannya.
Penyakit ganjil yang di sahkan sebagai kanser.
Penyakit genetik seperti penyakit jantung, darah tinggi, kencing manis dan akan di warisi kepada anak cucu.
Bersifat pelupa dan was-was keterlaluan.
Nyanyuk sebelum waktunya.
Susah hendak meninggal dunia, nazak berpanjangan.
Mendengar bisikkan atau tahu apa perkara yang akan berlaku.(seperti alamat)
Terdapat beras apabila bangun dari tempat duduk.
Anak hilang dalam kandungan bila sampai umur 5 bulan keatas.
Keinginan untuk memakai baju berwarna kuning, hitam, putih atau hijau.
Suka makan daging mentah atau separuh mentah.
Kuat makan tetapi badan tetap kurus.
Kerap muntah adakalanya keluar bersama batu aked.
Alah pada bau kemian atau setanggi.
Kemurungan berpanjangan atau suka bersunyian seorang diri.
Anggota keluarga selalu di pindahkan tempat tidur.( dalam bilik ketingkat bawah atau di tepi bilik mandi / tandas)
Lampu dipadam ketika sedang mandi pada waktu malam.
Schizophrenia.
Bipolar.
Slip disc.
Suami atau isteri meninggalkan pasangan malam pertama pernikahan sebab dilihat pasangan berwajah orang tua menakutkan.
Suami isteri berpisah sebab tidak sekata semasa isteri mula mengandung atau melahirkan anak tak kira yang pertama atau yang keberapa sebab memungkinkan anak itu menjadi rebutan saka dari kedua2 pihak suami maupun isteri
MASTER AJIE
019287314
PUSAT RAWATAN SYAHADAH
No comments:
Post a Comment