Tuesday, 5 January 2016

ASAL PENCIPTAAN JIN, SETAN, IBLIS

Allah.SWT telah menciptakan Jin, Syaitan dan Iblis yaitu dari sel atau atom atau daripada nukleas-nukleas api. Kemudian Allah.SWT masukkan roh atau nyawa padanya, maka jadilah ia hidup seperti yang dikehendaki oleh Allah.SWT. Jin, Syaitan dan Iblis juga di beri izin oleh Allah menzahirkan berbagai-bagai bentuk dan rupa yang disukai dan dikehendakinya kecuali rupa Rasulullah s.a.w mengikut tahap dan kemampuan masing-masing.

Jin secara etimologi berarti tersembunyi. Ia disebut demikian karena wujudnya yang tersembunyi atau tak terlihat oleh manusia. Jin merupakan satu makhluk yang termasuk dalam kelompok ruh (supranatural) yang berakal dan mukallaf.

Iblis brasal dari kata ‘iblas’ bermakna putus asa dari Rahmat Tuhan. Disebut demikian karena di merasa putus asa dari rahmat dan ampunan Allah setelah diusir dari Surga dan berjanji membalas dendam kepada anak cucu Adam a.s yang dianggapnya menyebabkan dia diusir.

Sedangkan Syaithan adalah bahasaArab yang diartikan dengan seseorang/sesuatu yang menjauhkan selainnya dari rahmat Tuhan.

yang membezakan antara jin, setan iblis..adalah tahap
kemampuannya..karana mereka berasal dari api yg sama
tetapi dalam api ponm ade 7 lapisan..
dari merah, hijau, biru, kuning, hitam, putih ,cahaya
semakin kedlam kedalam lapisan lapisan
api ini maka jisim atau partikel dan atom jin setan , iblis
semakin halus dan susah dikesan...
kehalusan inilah yg menjadi tahap dan kemampuan jin, setan iblis menggoda manusia , masuk melalui berbagai objek dan benda

azazil adalah mahluk yg mule bole boleh mengikis lapisan tersebut  yg tadinya api dengan amalan die bole mengikis setiap lapisan menjadi cahaya..kedudukan azazil adalah tepat ditengah dada didepan siir jantung ...kebijaksaan jin setan iblis adalah mengikut level
dan tingkatan menghalusi api tersebut yg paling halus adelah
yg mendekati cahaya

jadi boleh dikatakan, jin setan ,iblis adalah tenaga tenaga yg berbeza mengikut lapisan kehalusan, semakin mendekati cahaya maka susah nak kesan.,bgi lapisan lapisan awal tenaganya tetap bole dirasa..
kalau dilihat denagn pandangan / kasaf maka kite akan tertipu dibuatnya.. dengan rasa itulah membezakan tenaga tenaganya
baik jin setan , iblis

adanya sirr jantung manusia, punca zat yg menghidupkan manusia yg datangnya dari allah dengan tenaga itu sahaja boleh membezakan tenaga tenaga jin setan iblis..dan dengan mengikut dirilah / zikir affaal kaffi lah maka boleh membezakan sifat, dan perangai , tingkah laku jin setan iblis..

Perlu diingat, bahwa jin, setan iblis hanya memunyai kemampuan menggoda, bukan memaksa. Oleh sebab itu, ketika di neraka saat orang-orang menyalahkannya, dia membela diri dengan berkata: “Aku tak punya kuasa atas kalian,kecuali hanya mengajak, lalu kalian menerima ajakanku. Maka salahkanlah diri kalau tergoda

Namun demikian, kita harus tetap memohon perlindungan Allah SWT dari gangguan jin, setan, iblis ,karna meskipun tipudayanya lemah, dia punya banyak sekali trik/cara menggoda untuk menjerumuskan siapa saja ke dalam kehinaan. Oleh karnanya, setiap Allah memperingatkan ummat manusia akan bahaya jin,setan, iblis Selalu saja dikaitkan dengan kalimat ‘Kayd’ (tipudaya) / ‘khuthuwât’ (trik2) setan.

Sekian sekilas tentang Jin Setan & Iblis dalam perspektif al-Qur’an. Tentu informasi ini tidak mewakili semua dari objek pembahasan. Jadi sangat mungkin informasi ini tidak sesuai dengan ilmu yang anda peroleh dari Guru-Guru Mulia. Akhir kata, Waffaqonalloh waiyyakum lima yuhibbu wa yardhah.

Klik 'Get Notifications' (selepas klik Like) di atas untuk tidak terlepas mengikuti dan mendapatkan updates dari kami mengenai perkongsian2 ilmu, kursus pembukaan sirr, rawatan dan lain2 lagi.

MASTER AJIE
0192873134

PUSAT RAWATAN SYAHADAH

No comments:

Post a comment