Tuesday 5 January 2016

IKLAS DALAM BERAMAL

Dalam aku merawat...tuhan datangkan  bnyk sekali ujian..
Apa bila penyakit seseorang tue sembuh..
Otomatik aku akan berbangga diri..
Wahh...aku hebat...ada kuasa...
Aku boleh ini...Aku boleh itu...

Bigitu jugak dalam aku menerangkan atau mengajar ,
Terkadang aku merasa...
Wahhhh  orang itu bodoh...dan ilmuku lebih tinggi..
Terutama bila disanjung dan dipuja...
Atau nk sanjungan itu...guru..atau ustad...

Dalam merawat atau jdi guru...
Iblis akan bnyk masuk dan mendatangi...
Yaitu dgn memasukan perasaan riya, sombong , egois
Takabur, berbangga diri.. dan beranggapan lebih hebat..
Dan berkebolehan lebih dari orang lain..

Maka untuk menghancurkan perasaan itu..
Tuhan datangkan sakit padaku..
Utuk aku mengingat dan trima hukuman..
Dan menyadarkan kesilapan aku tersebut..

Sakit itu berupa cengkaman
Dalam seluruh tubuhku..terutama otakku..
Aku cobe mencari..apakah benda nie...
Rupanya apabila aku bermujakarah..
Dgn kwanku  kudapati sakit ini adalah karna ilmu...

Betul dan Benar....
Sebelum aku jumpe jalan kerohanian dan menuju pda tuhan..
Mengenar arti diriku sebenarnya...dalm arti hamba
Aku sangat jahil...
Aku jugak belajar mcm² ilmu..dan susuk..
Dgn berbagai guru..tetapi amalanku bnyk memakai
Ayat alquran , surah surah, dan ayat ayat..
ada juga yg mantera..boleh dikata..
Ilmu amalan  ada 60 jenis ilmu..
dan susuk 40 jenis..berupa intan, emas, besi kuning..
Batu akik..

Dulu guruku...
Sebelum mengajar ilmu kerohanian..kenal diri..
Disuruhnya aku untuk membuang segala ilmuku
40 hari 40 mlam..aku disuruh..membaca ayat..
al isra ayat 81..itulah ayat menghilangkan setan dlm diri
dan memang benar..ilmuku macam hancur..
karna aku tak merasainya lagi...

Dan apa bila aku beralih arah...
Dari ilmu zikir menjadi ilmu rasa...
Aku memasuki badan dan diriku sendiri..
mengucapkan dua kalimah syahadah..
berjalan mencari tiada dlm diriku...

Aku mendapati..rupanya ilmuku terdahulu...
Hanya hilang kekuatannya saja..tetpi masih ada..
Dia menutub seluruh panca indra dan diriku...
sehingga aku macam terbelenggu

Dalam aku ciba mehilangkan ilmuku
Kedua sahabatku..mencobe membantu...
4 hari 4 mlm mengeluarkan ilmuku
ponm blum habis  lagi diambil...
tetapi keadaanku lebih baik sedikit..

Dalam masih aku mencari jln untuk menghilankan ilmuku..
Aku bertemu dgnnya dlm alam maya ( fb )
Dia dpt tau bahwa aku tengah terbelenggu ilmu..
Tanpa aku bercerita
Dia bnyk memberi penerangan dalam arti iklas..
Aku sadar dan teringgat akan kesilapanku..
kesilapan dalam aku beramal terdahulu
yang maukan kehebatan dan kekuatan..
bukan maukan tuhan...

kenapa ilmu boleh membelenggu kita...
Karna kita tak iklas dlm beramal sehingga dapat kadam..
dari amalan tersebut..walauponm ayat atau surah al quran
sekalipun...karne aku sendiri yg  yg melakukannya
berdasarkan pengalamanku...

aku beri contoh surat al fatehah atau ayat kursi..
kebnyakan saat ini dibuku atau guru menerangkan
tentang fadilat dan kegunaan ayat tarsebut..
maka apabila beraamal  kite akan  memikirkan surah tersebut..dgn maukan fadilat dan kelebihannya dgn niat pendinding,  boleh merawat.., dijauhkan setan
boleh ini dan boleh itu ...

maka
kita akan jdi sirik...dan percaye ayat tersebut
mempunyai kekuatan dan kehebatan..
maka amalan itu akan jdi kadam
kadam itulah yg memberi perlindungan..

terus
dimana iklasnya...
dalam beramal..itu...
beramal semata mata maukan sesuatu..

BUKAN MAUKAN TUHAN...

Kalau engkau maukan tuhan...
tuhan sendiri yg jaga engkau
yang lindungi enkau

Jangan jdi macam kebodohanku...
ketolollanku...ke egoisanku...jadikan
kisah pahitku ini sebagai pengingat.
pengingat saat kau beramal...

jaga  NIAT ITU...
 
           NIAT
ITU SEPERTI KIRIM SURAT
JIKA SALAH  TULIS ALAMAT
AKAN TERJADI SALAH TEMPAT..

YA ALLAH  YA ROSULULLOH
Ampunkalah segala kesilapanku, perbuatanku,
kedaifhanku kejahilanku
baik sengaja atau tidak disengaja
dan lepaskanlah segala belenggu dan ikatan ini
kembali kepada engkau...

AMIN

MASTER AJIE
0192873134

PUSAT RAWATAN SYAHADAH

1 comment: