Friday 1 January 2016

DAHAGAKU

Embun malam membahasiku
Dinginnya hanya sampai
Masuk pada tulangku sahaja
Bukan membahasi sampai Qalbuku
Batin yang meresa ketandusan dengan keimanan
itu yang coba kubasahi

Kumuncari siapa yang mampu
Membuat dahagaku itu hilang
Kemana sahaja ada air
Walau ianya dijual mahal
Aku berusaha membelinya
Tapi itu masih bukan

Dari guru keguru
Aku menimba ilmu
Tapi nyatanya
Aku masih kehausan

Puas sudah aku mencari
Letah aku meniti
Kakiku longlai
Daya dan kuasa badan
Sudah aku gunakan semua
Tapi aku masih kehausan

Apakah jalanku salah
Karna yang aku ikuti
jalannya badan
Karna itu Aku merasa kekurangan
Dan masih kehausan

Mungkin akan kucoba putar haluan
Dengan mengikutkan kata batinku
Memang nampak gelap
Karana dalam diriku
Baru menjumpainya

Memang nampak kabus
Karna aku tidak meyakininya
Memang nampak menakutkan
karna aku belum berjalan besertanya

Inilah saatnya aku mengakhiri
yaitu putar arah laluan
Arah berjalan sebagai panduan
Rasa dan aliran sebagai pegangan

Selagi ingat rasa itu
Selagi kupegang aliran itu
Aku yakin akan menemukan jalan
jalan menuju hilangnya kehausan

Hilang rasa maka gelaplah diriku
Hilang aliran maka terputuslah hubunganku
Disitulah adanya mati
Mati karna aku tidak mengingatnya
Terputus dengan batinku
Neraka itulah saat itu

Karna itu Aku akan ingat selalu
Dia dalam diriku
Yang memberi Rasa dan aliran
Yang memberi kehidupan

MASTER AJIE
0192873134

PUSAT RAWATAN SYAHADAH

1 comment: