Thursday 10 August 2017

TERSESAT JALAN

Berjalan melangkah
setapak demi setapak
meninggalkan masa silam
menjadi masa kini
perit jatuh bangun dalam perjalanan
mencari jati diri sebenar
terkadang menimbulkan
luka berdarah dan bernanah
kesannya hingga kini
menjadi arti bahagia & kepahitan
itulah yang dinamakan pengalaman..

pengalaman mengajar
menjadi guru sejati
dalam diri sendiri
tentang arti jatuh dan bangun
dan mula berjalan melangkah
bukan pengalaman membaca
bukan pengalaman ikut cerita
bukan pengalaman mendengar

pengalaman pengalaman
itu aku sudah letih,
dengar kata orang baca kitab atau buku
sariat, tarikat ,hakikat , makrifat
cerita tinggi tinggi belaka
terpinga pinga dan menjadi hayalan
terperasan sudah jadi itu dan ini
menjadi ego dan sombong
padahal berperangai setan dan hewani
terkonon konon sampai insani
padahal tidak berjaln lagi

bermacm zikir, beribu zikir
dan berbagai amalan amalan
kenapa masih ads keresahan
dan ketidak puasan
seolah olah KAPAL DILAUTAN HILANG ARAH TUJUAN
adekah aku salah berjalan
atau tersesat jalan
itu mula mula aku berjalan dulu
aku tanyakan dalam renungan panjangku
kepada diriku sendiri

SEBETULNYA AKU MAU JADI APA
JADI TUHAN ATAU JADI HAMBA

Hilang arah tujuku
karane aku tak menjumpai jalan
terpukau dgn cerita cerita guru guru hebat yg sudah jadi
jadi dirinya sendiri karane
dia dah duduk level 10
yang kun fayakun katanya

aku pulak terikut ikut cerita itu
padahal abok ponm tak ada lagi
setitik dalam diriku pun
baru hidup dan lahir kedunia
bodohnya aku terperasan cerita
buktinya dalam diriku tidak ada
setiap kata ada bukti nyata
bukan tak ada bukti...
harus dan wajib ade bukti dan pengesahan

aku menjumpai mau jadi apa aku
apabila aku memahami syahadah
mengerti maksud syahadah
yaitu PENGAKUAN UNTUK DAPAT PENGAKUAN

ASHADU ALA ILAHAILLAULOH
WA ASHADU ANA MOHAMAD DARORULULOH

ARTINYA
aku naik saksi tiada tuhan selain allah
aku naik saksi mohamad rosuloh

kata saksi itu kalau sudah
jumpa dan bertemu
kalau belum maka saksi ini..
boleh di arti luaskan
mengaku, meyakini, mengiyakan, membenarkan
melihat dan bersaksi..

jadi kalau
aku mengakui tuhan itu allah
maka allah ponm harus
mengakui aku hamba
kalau aku mengakui
mohamad itu rosululoh
maka mohamad rosululoh harus mengakui aku umat

kalau tak dapat maka aku hanya mengaku aku sahaja
karna tak dapat pengakunya nyata...
dan jangan bermimpi nk jadi dia
kalau syahadah ponm tak ditrima

disitulah letak jalan tujuku
mula mula aku hidup
mencari pengakuannya
dalam arti hamba dan umat
setelah kemudiku hilang arah punca
terombang ambing dilautan tiada bertepi
tersesat dalam dua laluan

coretan coretanku
jadikanlah renungan yg bermanfaat
kalau aku mau sombong apa yg aku ada
tulisanku sebetulnya aibku berjalan
jatuh dan bangun dalam arti hamba tuhan

kalau kita tidak salah
bagaimana tuhan mau bagi benar
kalau kita tidak hitam
bagaimana tuhan tunjukan putih

hitam putih itu bersebelahan
salah benar itu berdampingan
kedua duanya mengajar arti hamba sejati
dan mengenal arti diri sebenar
hidup titik zatmu itulah kunci
kunci menjumpai  dan mula berjalan

bukan mencari kehebatan
tapi cari pengakauan

SALAM
MASTER AJIE
CALL/WHATSAPP
0192873134

https://masterajie.wasap.my/

https://masterajie.wasap.my/

https://masterajie.wasap.my/


PUSAT RAWATAN SYAHADAH
syahadahspritualandhealingcenter.blogspot.com

No comments:

Post a Comment