Wednesday, 2 August 2017

ILMU INSAN KABIR ATAU MANUSIA BESAR

Bagi ahli ahli kerohanian yang duduk dalam ilmu awaludin dan usuludin tasauf ilmu mengenal diri, mungkin sudah pernah mendengar atau bahkan memiliki ilmu insan kabir atau manusia besar. Ilmu ini dimiliki hanya seseorang yang membersihkan hatinya jiwa dan raganya minimal duduk dalam nafsu mutmainah itu paling rendahnya. 

Bagi yang memang ada wasilah dari KYAI HAJI MOHD SALEH ABDUL KARIM atau terkenal dengan nama KYAI SALEH atau PANGLIMA saleh, biasa akan dibagi zikir kauzakan yang memang didalamnya ada ilmu ini.

tetapi biasa guru yang membaginya tidak bagi tau setiap fungsi zikir zikir kauzakan tersebut. Ilmu insan kabir ini pon adalah yang digunakan kyai saleh untuk berperang saat itu pada masa 13 mei melawan komonis.

Yang memang saat perang terjadi , komonis menembak kearah atas seolah olah pasukan panglima saleh besar besar dan tinggi tinggi 40 meter yang menjadikan keheranan bagi musuh dan jugak bagi pasukan panglima saleh yang sedikit pelik kenapa boleh seperti itu, itulah rahasia ilmu insan kabir bagi yang memilikinya, yang membuat musuh ketakutan dan mental down sehingga peperangan itu dapat dimenangkan dengan mudah.

Salah satu guruku yang berasal dari madura juga pernah menceritakan tentang ilmu insan kabir ini, yaitu saat gurunya pergi kemalaysia untuk menjenguk saudara yng bekerja dimalaysia , tetapi dia kehabisan uang dan dia pon terpaksa bekerja untuk kembali keindonesia, tetapi menunggu gaji tak dibayar sampailah visa pelancong yang dia guna tamat tempoh karna hanya satu bulan sahaja berlaku.

Tetapi setelah tamad tempoh rupanya rumah kongsi yang dia duduki dirazia polisi dan dia pon ditangkap atas alasan dukumen tamad tempoh. Saat ditangkap dan dibawa ke mobil polisi dia didudukan sebelah kiri mobil, tetapi mobil jadi sengek sebelah kiri, maka polis mengarahkannya duduk sebelah kanan mobil dan mobil pon sengek sebelah kanan, polis pon suruh  duduk sebelah tengah, apa bila duduk sebelah tengah keempat tayar mobil polis itu meletub.

Polisi pon merasa keheranan kenapa dia duduk mcm seolah olah boleh bertan tan beratnya padahal kalau dilihat ukurun biasa lebih kurang pon berat 60 tau 70 kg dan semua keheranan. Apabila diintrograsi maka diterangkan bahwa dia kehabisan uank saat menengok saudara dan terpaksa bekerja dan sampai habis masa visa pelancong yang digunakan gaji lum dibayar.

Dan apa bila ditanya rupanya dia adalah guru pesantren dimadura yang mengajar ilmu agama, dan akhirnya polisi itu pon belajar tentang agama dan biaya kos balik dan visa sanggup bantu untuk kembali kemadura.

Ilmu insan kabir ini adalah jenis kewibawaan atau dengan siapa pon dia duduk dan berdiri, walau dengan polisi, tentara, menteri, bahkan perdana menteri mereka akan pandang sama taraf dan kedudukan seolah olah melihat orang yang tinggi dan besar martabatnya dibanding dia itulah kenapa ilmu ini disebut ILMU INSAN KABIR atau MANUSIA BESAR, karana imex kedudukan rohani dia dimata allah, yang membuat boleh semua orang nampak besar dan tinggi martabatnya.

Ilmu insan kabir ini adalah pemecahan dari YASIN yaitu huruf YA yang mempunyai dua titik yang disebut titik mim awal dan mim akhir atau titik mohamad yang disatukan dengan titik allah.

Penyatuan dua titik ini maka terbitlah insan atau huruf SIN baru dikembangkan dan dibesarkan setinggi 40 meter besarnya dan memang memerlukan tenaga yang sangat banyak yang berpunca dari sirr jantung . Dalam ilmu rasa teknik insan kabir ini boleh dilakukan dalam 10 menit sahaja tapi yang besarkan setinggi 40 meter perlu masa 3 hari.

Dalam ilmu zikir pulak berbeda caranya ianya harus dibuat ditempat yang lapang tidak ada pokok dan berdekan rumah..baru boleh diamalkan 1000 kali lebih kurang satu jam lamanya dan tiap malam dibuat selama 40 hari tanpa mis atau tertinggal satu pon. Jika tertinggal satu hari maka dikira gagal amalan tersebut.

Seseorang nampak tinggi dan besar serta berwibawa bukan karna PAKAIANNYA, HARTA ATAU UANKNYA, KEDUDUKAN DAN PANGKATNYA, RUPA DAN PARASNYA tetapi adalah dilihat TARAF KEROHANIANNYA SEDEKAT DAN SERAPAT MANA DENGAN ALLAH , itu yang membedakan dan menampakan imex pandangan yang berlainan jika kita bertemu atau berjumpa dengan orang orang yang dijalan ALLAH. Itulah INSAN KABIR SEBENARNYA TINGKATAN DAN TARAF DENGAN YANG MAHA BESAR ALLAH SWT.

Cubit Cubit SayanG
Salam
PUSAT RAWATAN SYAHADAH

No comments:

Post a comment