Tuesday, 1 August 2017

KENAPA KITA HARUS PUASA

Bagi umat beragama muslim setiap tahun diwajibkan kita berpuasa pada bulan ramadhan dan ada jugak dari agama agama lain jugak mengamalkan puasa, seperti hindu, budha atau pon agama lainya.

Dan kanapa kita harus puasa ???

Apa bila ditanya seperti itu, kebanyakannya menjawap karna wajib atau ianya perintah tuhan, tetapi alasan sebenarnya kebnyakan tidak tau dan tidak mengerti karna pemahaman tentang agamanya sendiri tidak dikaji dan dipelajari secara mendalam melainkan hanya agama saka ( KETURUNAN ) atau ikut ikutan sahaja.

cerita puasa ini adalah mengikut pada asal dan usulnya yaitu untuk mengalahkan nafsu. Kenapa nafsu ???

SEJARAH NAFSU !!!

Sebelum ALLAH menciptakan manusia, ALLAH telah terlebih dahulu menciptakan AQAL dan NAFSU, tertera dalam kitab durratun nasihin karangan syeh ustman bin hasan as syakir, dalam hadist qudsi di sebutkan, Saat Allah menciptakan Aqal, Allah mengajukan pertanyaan pada Aqal,
Yaa ayyuhal aqli, man anta wa man ana,
Wahai Aqal, Siapakah kamu dan siapakah Aku?
ketika menerima pertanyaan, “Siapa kamu dan siapa Aku?”
aqal menjawab
“Ana A’bdun wa anta Rabbun.” saya hambaMu Dan Engkau Tuhanku..

Di sisi lain, saat Allah menciptakan Nafsu, dan di ajukan pertanyaan yang sama, nafsu menjawab,
Ana ana wa anta anta,
Lalu nafsu menjawap "Aku ya aku, dan kamu ya kamu,
lantas Allah memasukkan ke neraka panas selama 1000 tahun,
Setelah itu nafsu di tanya lagi, namun tetap juga dengan menjawab hal yang sama, lantas di masukkan ke neraka dingin selama 1000 tahun, setelah itu di tanya lagi, tetap juga sama jawabannya, lalu di masukkan ke neraka lapar selama 1000 tahun, lalu di angkat dan di tanya lagi, baru menjawab
"Ana abdun wa Anta Robbun. " saya hambamu dan engkau tuhanku "
 

Dari cerita diatas nafsu mengaku kalah saat dimasukan dalam neraka lapar baru dia mengakui keberadaan ALLAH. jadi kenapa manusia diwajibkan berpuasa karna selama 1 bulan karna ianya semata mata hanya untuk berperang dengan nafsu yang dimasukan dalam dirinya.

Saat berpuasa kita bukan semata mata hanya untuk menahan lapar atau minum tetapi dengan menaran lapar dan minum ianya dapat menutup kelima panca indranya dalam badan dirinya.

Kelima panca indra dalam badan dirinya adalah 5 kedudukan nafsu yang memblock dan mempengaruhi manusia menjadi jahat yaitu 5 panca indra itu adalah
1. mata
2. telinga
3. hidung
4. mulut
5. kulit atau sentuhan

Apa bila kelima panca indra ini boleh ditutup dalam keadaan puasa dimana letak kedudukan nafsu utama mempengaruhi kita, maka baru akan terbuka panca indra keenam kita yaitu feel atau firasat yang tinggi yang diletakan dalam qolbu atau membersihkan hati manusia.

Jadi bagi seseorang yang berpuasa
jika anda ingat makan dan minum dalam puasa maka anda sudah makan dan minumlah karna anda sudah batal dalam niat dan tak payah teruskan puasa itu karna anda nanti membuang masa sendiri.
Karna puasa disuruh hanya ingat allah, baru boleh mengalahkan nafsu maka tujuan puasa baru tepat dan tidak sia sia.

ini sahaja perkongsian pada awal bulan puasa ini dan mudah mudahan ianya bermanfaat bagi pembaca dan menampah ilmu dalam diri kita.

MASTER AJIE
CALL/WHATSAP
0192873134

PUSAT RAWATAN SYAHADAH

syahadahspritualandhealingcenter.blogspot.com

No comments:

Post a comment