Thursday, 7 September 2017

EZAM DALAM ILMU

Untuk kita naik peringkat atau kelas baik secara nyata persekolah atau pun melalui bidang kerohanian mesti akan melalui yang dinamakan exam.

Ezam dalam kerohanian tentunya kita akan dibagi masalah, masalah ini boleh sakit, tak ada rejeki, masalah keluarga atau masalah lain lain karna ezam setiap pembawa kerohanian ianya berbeda beda.

Saat ezam inilah kita banyak pembawa jalan kerohanian lari akan landasannya dan lupa akan dirinya. Mereka cendrung bertanya jawapan ezam pada gurunya untuk lepaskan masalah dan inilah sebap mereka lari atau tergelincir dalam landasan.

Seharusnya saat ezam ini seseorang itu kena tidak beranjak dengan dirinya yaitu feel atau zikir affaal kaffi yaitu guru mursid dalam dirinya sendiri untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi.

Karna ezam ada adalah untuk seseorang tu mengenal dan rapat akan dirinya sendiri serta paham akan dirinya sendiri baru boleh naik peringkat demi peringkat kerohanian.

Apa bila dia tanya pada gurunya akan jawapan ezam tersebut maka seseorang itu gagal dan tidak naik kelas. Jika keadaan ini berlaku maka seseorang tersebut akan mengulang ezam tersebut mungkin beberapa bulan kemudian.

jadi cobalah renung apa yang terjadi dalam keseharian yang kita alami apa kah ada sedang mengalami ezam atau bukan. Jika mengalami coba lah cari feel perhubungan dengan sirr mu atau guru mursitmu sendiri untuk menyelesaikan masalah yang datang atas ezam tersebut.

Cobalah diam dan tenang
Cari perhubungan itu

Master ajie
call/whatsap
0192873134

SALAM SAYANG
PUSAT RAWATAN SYAHADAH
syahadahspritualandhealingcenter.blogspot.com

1 comment:

  1. Betul tu..repeat exam kerohanian lagi susah dari repeat exam universiti..haha..

    ReplyDelete