Monday, 8 July 2019

TANDA SEORANG INSAN


Banyak dalam hadis dan Al’quran yang menyebut kata insani

Sebetulnya apakah itu insani ???
Maksud kata insani adalah merujuk pada seorang MANUSIA.



Dalam Kitap kitap lama yang berkait pada ilmu tasauf atau guru guru tasauf yang menceritakan bahwa manusia itu terbagi menjadi banyak kategori golongan manusia.

1. Manusia hewan
2. Manusia jin
3. Seorang manusia ( insan )



APAKAH MANUSIA HEWAN

Dalam kelahiran manusia ianya ada sifat hewani masing masing tergantung pada individunya, ada yang bersifat anjing, ular, harimau, kuda dan banyak lagi hewan hewan hewan lainnya.

lebih miripnya seperti zodiaz bintang, gemini, taurus, leo atau pun lain, lebih kurangnya seperti itu. Sifat hewan inilah yang melekat dan identik dengan perangainya masing masing.

Kalau pernah belajar pada tasauf dan berdepan dengan seorang guru, biasanya guru akan keluarkan ayat “ yang belajar sekarang ini bukan manusia tetapi lembu, kucing, anjing, harimau dan jin jin yang mau berubah jadi manusia.Mesti pernah terjumpa guru bagi ayat seperti diatas dan pening untuk artikan hehehehehe

Simple cerita disini untuk senang paham manusia hewan ini adalah manusia yang masih bersifat nafsu hewan dalam dirinya dan ianya tidak punya akal lagi.



APAKAH MANUSIA JIN

Manusia jin adalah manusia yang membawa sifat jin yang masih punya akal walaupun segala pikiran dan kehidupannya berperangai seperti jin.

Adakah ayat yang berkait tentang manusia jin ini, mestilah adalah yaitu surah AN NAAS, yang bercerita pasal manusia jin.

Tetapi manusia jin ini lebih baik dari pada manusia hewan, karna ianya mempunyai akal dan fikiran berbanding dengan sifat hewan.

Manusia jin ini jugak berkait dengan cerita pasal Qorin yang dalam Al’quran atau hadis disebutkan.

Firman Allah SWT
وَقَالَ قَرِينُهُ هَـٰذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ

Qaaf:23

Maksudnya: “Dan berkatalah qarinnya yang sentiasa ada bersama-samanya: Inilah (Kitab catatan amal manusia) yang terletak di dalam jagaanku serta yang siap sedia (untuk dibicarakan).”


HADIS RIWAYAT MUSLIM

ما منكم من أحد إلاوقد وكل به قرينه من الجن

“Setiap orang di antara kalian telah diutus untuknya seorang qorin (pendamping) dari golongan jin.” (HR. Muslim)

Salah satu musuh utama semenjak kita lahir adalah Qorin yang guru guru biasa menyebutnya adalah manusia manusia jin.



APAKAH MANUSIA INSAN

Manusia insan ini adalah yang mampu mengkikis dua sifat dalam dirinya yaitu manusia hewan dan manusia jin. 

Bagaimana tandanya sudah mencapai sifat insan ???

Seseorang yang sudah mencapai sifat insan tetap ada tandanya, bukan tanda pada pakaiannya yang berubah jadi warak, tutur katanya (bicaranya) jadi lemah lembut dan perangainya jadi alim. Tetapi tanyanya ada pada mimpi yang dia alami sendiri.

Untuk seseorang yang menjadi bersifat insan ianya harus melalui proses yang disebut SALIK. Salik adalah seseorang yang menuju tuhan.

Dalam prosesnya ianya boleh melalui zikir, tafakur atau pun lain lain cara tetapi tujuannya hanya pada ALLAH semata, saat beramal itulah proses pengkikisan, penyucian atau pembersihan terjadi dalam dirinya yang tadinya bersifat hewan bertukar menjadi sifat jin dan bertukar menjadi seorang manusia ( insan ).




Tanda perubahan perubahan sifat itu adalah melalui mimpi. Mimpi seperti apakah itu yang dialami.

1. MIMPI MEMBUHUH HEWAN
Mimpi ini mesti akan dilalui seorang salik bukti mampu mengalahkan nafsu hewan dalam dirinya,
boleh mimpinya bunuh buaya, ular, rimau, anjing, ikan pari, kucing atau pun hewan hewan lainya.

2. MIMPI HEWAN JADI MANUSIA
Apabila seseorang itu mampu membunuh salah satu nafsu hewan dalam dirinya selanjutnya mimpinya akan melihat hewan jadi manusia. Tetapi manusia ini masih belum lagi manusia insan ianya masih manusia jin.

Proses sifat ini ianya yang mungkin akan melalui step yang lama, karna bila keimanannya lari sedikit dari pada mengingati allah dan ikut nafsunya maka ianya boleh turun balik yang tanda mimpinya manusia berubah jadi hewan balik yang artinya turun pangkat menjadi manusia hewan kembali.

3. MIMPI MASIH TELANJANG
Apa bila seseorang sudah bermimpi hewan jadi manusia, tetapi ianya masih tak berpakaian lagi (telanjang), tetapi dalam itu ianya sudah berakal dan ingin mencari pakaian, pakaian itu adalah amalan amalan yang dilakukan setiap hari dengan penuh keiklasan.

4. MIMPI SUDAH BERPAKAIAN 
Mimpi seperti ini bagi seorang salik sudah mendekati sifat seorang insan. Karena seorang insan ini layaknya manusia biasa tetapi lengkap pakaian lahir batinnya.

5. MIMPI BEKERJA
Mimpi berkerja ini seorang itu sudah sampai pada menjalan tugas tugas yang memang ALLAH tunjuk pada dirinya. tugasnya boleh bermacam macam sesuai petunjuk dari ALLAH yang dia terima.



Jadi untuk seseorang mencapai sifat insan ianya bukan mudah hanya yang benar benar iklas mencari ALLAH ( seorang salik ) dapat mencapainya.

Tentunya akan melalui step step mimpi seperti yang saya terangkan diatas. Tanpa memalui mimpi step diatas tersebut maka jika seseorang kata dah insan ianya hanya perasaannya sahaja tetapi pada kenyataan dekat dengan ALLAH ianya tak ada.

Dari pengalamanku sendiri untuk bermimpi bunuh hewan ianya sudah belajar tasauf 3 tahun dan masa itu dibagi dengan guru berbagai amalan pembersihan hati baru bermimpi membunuh hewan tetapi masa itu tidak tau apa maksud mimpi tersebut.Selepas 2 dua tahun baru jumpa kefahaman tentang mimpi membunuh hewan tersebut. 

Mungkin akan ada orang orang yang berhujah tentang apa yang saya post kali ini karna tidak sesuai dengan kefahamannya dan itu bukan masalah bagi saya karna untuk menulis seperti ini saya banyak sekali membaca beberapa kitap kitap lama yang didalamnya bercerita pasal mimpi diatas tetapi didalam kitab tersebut tidak dijabarkan secara detail apa maksud mimpi mimpi seperti diatas tersebut.

Saya disini bukan sembarangan menulis atau pun membuat andaian andaian baru yang mengelirukan, tetapi ada bahan rujukan seperti kitap dan jugak berjumpa dengan guru guru tasauf untuk apa yang saya kongsikan ini ianya betul betul bermanfaat dan panduan berjalan agar tidak terperasan sudah jadi insan.

Jika tersalah bahasa mohon dimaafkan dan dengan ALLAH mohon diampunkan.

Salam hormat saya
Master ajie
PUSAT RAWATAN SYAHADAH




No comments:

Post a Comment